Gestionarea furiei – Tehnica broscutei testoase

Broasca Țestoasă Țupi este o broască minunată. Ei îi place să se joace cu prietenii în lacul din parc. Uneori se întâmplă ca unele lucruri  să nu îi iasă lui Țupi așa cum își dorește ea și atunci se înfurie.

Când Țupi se înfurie, lovește, dă din picioare și țipă la prietenii ei. De fiecare dată când Țupi se comportă așa, prietenii ei se supără și nu mai doresc să se joace cu ea.

Ce face broscuța Țupi ca să nu mai fie furioasă?

Spune STOP și se oprește din ceea ce face în acel moment.

Se ASCUNDE în carapace ( își încrucișează mâinile la piept, își pune bărbia în piept, își lipsește picioarele unele de altele și închide ochii) și INSPIRĂ ADÂNC de 3 ori pentru a se calma.

Se gânsește la o SOLUȚIE sau la mod mai bun de a se comporta când este furioasă.

De când Țupi a învățat să se comporte altfel la furie, prietenii ei s-au întors la locul de joacă. Ei sunt fericiți când ea se joacă drăguț cu ei. Prietenilor le place când Țupi le vorbește frumos și cere ajutorul educatoarei atunci când este supărată.

 

PAȘI ÎN GESTIONAREA FURIEI:

  1. Recunoașterea stării de furie: Părinții trebuie să-i învețe pe copii să identifice stările de furie pe baza expresiilor emoționale (expresiile feței, gesturi).
  2. Stoparea activității din momentul respective (debutul accesului de furie): Copii vor fi învățați că imediat după identificarea expresiilor emoționale, faciale și corporale specifice accesului de furie, ei trebuie să spună STOP și să se oprească din activitatea pe care o desfașoară în momentul respectiv. Dacă cei mici nu reușesc să spună STOP singuri vor fi ajutați de către părinți. În acest caz părintele/părinții vor spune în locul copiilor STOP și îi vor ajuta să își întrerupă activitatea desfășurată în momentul respectiv.
  3. Ascunderea în carapace: Părinții trebuie să învețe copilul/copiii să își încrucișează mâinile la piept, să își pună bărbia în piept, să își lipească picioarele unele de altele și să închidă ochii. După aceea copilul/copiii trebuie să respire profund de trei ori să își spună ( sau dacă nu au vocabularul suficient dezvoltat să spună părintele în locul lor) frazele, “mă pot liniști și pot găsi o soluție mai bună”. În această poziție copilul va fi încurajat să se gândească la alte soluții prin care se poate rezova situația care a dus la apariția accesului de furie. Inițial, când copilul învață tehnica sau e prea mic să formuleze singur frazele, părintele îl va ajuta să găsească alte soluții de exprimare emoțională sau de rezolvare a situației care a dus la apariția furiei. De exemplu, părintele îi poate prezenta câteva alternative pe care le va discuta cu copilul și la final vor alege împreună soluția cea mai potrivită. Când copiii vor avea limbajul suficient dezvoltat pentru a formula singuri soluțiile găsile sau după utilizarea îndelungată a acestei tehnici, părinții vor avea rolul de a-i recompensa pentru realizarea cu succes a fiecărei etape, pentru ca ulterior cei mici să poată implementa tehnica broscuței fără ajutor sau îndrumare.
  4. “Ieșirea din carapace”: după ce a fost restabilită starea de calm și au fost găsite soluții alternative de exprimare emoțională, în afară de accesul de furie. După ce copilul împreună cu părintele/ părinții a ales soluția potrivită, el își poate relua poziția normală a corpului și poate implementa soluția găsită. Pentru învățarea acestei tehnici și aplicarea ei ori de câte ori este nevoie, copiii trebuie lăudați sau recompensați pentru fiecare etapă realizată cu succes în funcție de amploarea comportamentului îndeplinit.

“Super-premiul broscuței: La sfârșitul unei zilei în care copilul a reușit să facă față cu bine acceselor de furie el va primi o diplomă/o bomboană/ o recompensă ce arată modul în care a reușit să își controleze furia.

Colierul “Puterea broscuței: părinții pot cumpăra mai multe broscuțe din material plastic, se acoră copilului dacă a reușit să rămână calm într-o situație supărătoare.

O broscuță atașată unui colier.

Broscuța cea mare: Este premiul cel mai important. Copilul primește o broscuță de pluș cu o ocazie specială.

 

Sursa : Sertarul pedagogic

Share: